DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Úvod

Máme pár týdnů po 36. Srazu Lhot a Lehot, přečtěte si velký rozhovor s jedním z hlavních organizátorů – Vítkem Lopatou. Přečtěte si, jak se na celou akci dívá s odstupem času. Třeba najdete v rozhovoru i odpověď na vaší otázku....

Vít Lopata:  Lhoťané si vzali sraz za svůj, všichni dělali na společné věci.

Ostrožská Lhota – Byla to obrovská akce, která neměla v dějinách Ostrožské Lhoty obdoby. Akce, kterou naše obec nepamatuje.  Sraz Lhot a Lehot  je už pár týdnů minulostí. Od čtvrtka 30. 6. do neděle 3. 7. se Lhota rozrostla o tisíce lidí. Díky srazu zažila Lhota velkou hudební přehlídku, díky srazu se upravila plocha na hřišti, díky srazu se našel pořadatel příštího ročníku. Díky srazu,  na kterém se podílely všechny složky, se obec neskutečně spojila.

Duší celé akce byla dvojice Víťa Lopata a Jakub Hájek, která šla do akce s nadšením, ale také s vědomím obrovského finančního rizika. Sraz mají za sebou, netají se tím, že původní rozpočet se jim zdvojnásobil. O celém srazu se v našem rozhovoru Vít Lopata otevřeně rozpovídal.

Vítku, máte to za sebou. Jaký je tvůj pocit z celé akce?

Jedním slovem parádní a věřím, že to tak s odstupem času vnímá i drtivá většina občanů Ostrožské Lhoty.

Jaká byla spolupráce s obecním úřadem?

Výborná. Přístup starosty, místostarosty, rady i zastupitelů byl vynikající.  

Byla z vaší strany spokojenost s organizátory z jednotlivých složek?

Přiznám se, že původně jsem si nedokázal představit,  jak 250 lidí potáhne za jeden provaz. V konečné fázi jsem byl z fungování nechci říkat překvapený, ale doslova nadšený. Myslel jsem si, že bude daleko víc problémů. Spoustu lidí dokázala vzít okamžitý problém na sebe a poradit si s tím, aniž by nám volali.  Samozřejmě, našli se lidé, kteří to dělali jenom pro peníze a nakonec jim těch peněz bylo málo, ale v globále to devadesát devět procent pro peníze nedělalo. Vzali si sraz za svůj a všichni dělali na společné věci, za což všem patří velký dík.

Dá se říct, že sraz spojil nějakým způsobem dědinu?

Určitě. S tím se můžu plně ztotožnit, myslím si, že to bylo vidět v neděli odpoledne a hlavně byla cítit ta pozitivní atmosféra na společném focení po srazu, kdy jsme si tady sedli. Všichni byli šťastní, že to dobře dopadlo, kvůli tomu se to dělalo.

Jaká byla celková návštěvnost srazu? Kolik přišlo na sraz platících lidí?

Platících bylo přibližně 2500 a celkově se v areálu protočilo zhruba 4000 lidí, kteří měli náramky. Rozdíl mezi čísly dělají pořadatelé, kapely, děti, sponzorské náramky, personál, držitelé ZTP karet a podobně.

Vždycky jsou důležité peníze. Můžete prozradit, i jaký byl celkový rozpočet srazu? Vešli jste se do plánu?

Můžeme, čísla jsme netajili ani tajit nebudeme. Plánovaný rozpočet byl 750 tisíc. Skutečný více jak milion a půl.

Kolik zaplatila obec?

Obec se podílela přibližně 300 tisíci.

To znamená dvojnásobný rozpočet. Jak je to možné?

Pořád mně rezonují v hlavě slova hlavního pořadatel z před dvěma lety Tomáše Drobného z Kostelní Lhoty, který tvrdil: Chtěli jsme to udělat malé, tak malé, až jsme to udělali největší. Prostě se to pořád nabalovalo. Člověk začíná a drží se rozpočtu. Ještě dva měsíce před srazem jsem věřil, že se v tom rozpočtu udržíme. V jisté chvíli jsem si začal uvědomovat, že jsme v některých věcech byli trochu naivní, dalo by se říct finančně negramotní. To už ale celkové uspořádání akce dávno zastínilo naše možné finanční ztráty.

Čísla jsou veřejná, nemáme co tajit. Detailní účetníctví srazu je na obci.

Dá se vydefinovat největší položka? Co vás stálo nejvíc peněz?

Není problém v největší položce, ale v tom, že těch položek byla spousta. Nebyla žádná, která by stála třeba 300 tisíc korun. Problém je v tom, že byla spousta položek, které si člověk ani neuvědomí. Namátkou OSA (Ochranný svaz autorský pro práva k hudebním dílům), jídlo, programy, reklamy, nájemné za zábrany, pódium, stany a techniku. Dále zvukaři, osvětlovači, ubytování pro některé kapely, vesty, karty, lanyardy, trička, pásky, hygiena, voda, elektřina, pronájem vláčku, kelímky a mnohé další. To nejsou tisícové, ale desetitisícové položky a pořád nejsme u kapel. Když jsem to sepisoval, tak jsem se některým číslům divil, to je ovšem realita tak velké akce.

Jaký byl tedy konečný finanční sumář z celé akce?

Doufal jsem v kladnou nulu. Při výdajích přes milion a půl to však byla utopie. Každý kdo má zájem, může na obci nahlédnout do detailního účetnictví celého srazu. Čísla jsou veřejná, snad zajdou nahlédnout hlavně ti, pro které jsme nyní milionáři (směje se).

Když se na to díváš zpětně. Na čem se dalo nejvíc ušetřit?

Pokud bychom chtěli na srazu vydělat, jak nám spoustu lidí (bez špetky soudnosti) předhazovalo, tak si dokážu představit, že by celý sraz šel udělat pouze v areálu hřiště. Bez Hájku, bez zbytku dalších akcí, kdy se musela zaplatit spousta věcí.  Samozřejmě jsme dopředu věděli, že areál v Hájku bude ztrátový, netušili jsme ale, že až tak moc. V globále jsem ale rád, že se sraz odehrával po celé obci. Vždyť to byl přeci sraz Lhot a ne sraz Kuby a Víti.

Jídlo na hřišti?  Dával jsem sice rady a náměty, které jsem vyslyšel od zákazníků, ty ale nepadaly na úrodnou půdu.

Hodně diskuzí vyvolalo jídlo na hřišti. Někteří účastníci si nestěžovali až tak na kvalitu, ale na slabý výběr. Souhlasíš?

S tím se ztotožňuji, jídlo bylo kvalitní a chutné. Troufám si tvrdit, že na té úrovní, které to jídlo bylo, tak byla úměrná i cena. Sám jsem ho měl několikrát. Když někde přijede tolik lidí, a zhruba čtyři stovky dětí, tak potřebujete i ten párek v rohlíku, nebo něco jiného než se tam podávalo. To na hřišti chybělo. První den ráno byla polévka třeba až v devět hodin. Byla to možná začátečnická chyba logistiky cataringu, ale druhý den se to opakovalo. To už není chyba, to je problém. Když jsem odjížděl ve čtyři ráno, tak tam čekalo ve frontě na polévku sto padesát lidí. V šest byla fronta ještě větší.

Nešlo to v průběhu srazu napravit?

Byl to jejich byznys, do kterého jsme nezasahovali. Osobně jsem sice tlumočil rady a náměty, které jsem vyslyšel od lidí kolem, ty ale nepadaly na úrodnou půdu.

Nechci je obhajovat, ale každý snad pochopí, že to není jenom o tom koupit a přeprodat rohlík. Jídlo se musí vařit v normovaných prostorách, splňovat veškeré hygienické standardy atd. Dívám se na to i z jejich stránky. Dělali pro to sice hodně, ale špatně vyhodnotili situaci.

Po Lhotě také nebylo k vidění žádné občerstvení. Nehlásili se stánkaři?

Hlásili se. Zpětně to vnímám jako jednu ze svých největších chyb, že jsme dopřáli exkluzivitu společnosti, která byla na hřišti. Možnost občerstvení pro účastníky měla a plně ji nevyužila. I přesto, že jsem měl záruky od člověka, který následně nebyl schopný reagovat na poptávku. V rámci adekvátního  nájmu, jsme konkurenci odmítli a společnosti tak zaručili zmíněnou exkluzivitu. To byla ovšem chyba. Z toho vyplynuly i problémy, které jsou ještě v řešení.

Jaké problémy?

Finanční. Veškerý výtěžek z nájmu a sponzorských darů se přerozděloval mezi pořadatele – v hojné míře spolky. U jedné smlouvy nebyl ještě úplně splněn závazek nájemce. Toto už ale řeší pronajímatel – tedy obec Ostrožská Lhota.

Další výtka se týkala čepování piva. Tvořili se tam fronty. Nešlo tomu zabránit?

Jedna z věcí, kterou dokáže odsoudit jen člověk, který si to nikdy nezkusil. Když si při poločase ligového utkání v Uherském Hradišti tisíc lidí uvědomí, že mají chuť na pivo, tak se někteří z nich logicky zříkají druhého poločasu (ber to jako nadsázku, ale kdo někdy na podobné akci byl, tak ví). Na hřišti jel provoz nepřetržitě po celé čtyři dny. Jedna rekordmanka stála za pípou dokonce 28 hodin v kuse. Největší fronta byla v sobotu po průvodu, kdy v jednu chvíli dorazilo na hřiště snad dva tisíce lidí. Hodinu po průvodu již bylo vše v normálu a za tuto dobu se mezi lidi zdarma rozdalo zhruba dvě stovky lahví vody. Celková organizace nám nedovolila mít nad výčepy větší kontrolu a reagovat tak na aktuální dění. Podle toho co jsem viděl, to ale k velikosti akce taková hrůza nebyla.

Museli jste během čtyř dnů řešit nějaký opravdu závažný problém?

Pro mě byl závažný problém se záchody na hřišti, které byly pronajaté od nejmenované firmy ze Starého Města. Neuznali problém v zapojení, který způsobila ona firma při instalaci. Pokud máte dvě buňky a jedna vám nějakým způsobem nefunguje, tak to je velký problém, který jsme řešili tři hodiny v noci na sobotu. Nagativní dojem je potom samozřejmě nevratný. Pronájem jedné buňky stál dvacet dva tisíc, což mě dodělalo úplně. Jinak nebyl v areálu žádný problém, když byl, tak byl vyřešen ve smíru. Je až neuvěřitelné, že u tak obrovské akce nebyl žádný konflikt, jak to bývá zvykem na vesnických zábavách.

Jak se osvědčil stanový tábor nad hřištěm, který byl přístupný i s auty?

Byl jsem tam několikrát. Z mého pohledu splnil tábor kapacitně očekávání. Jediný problém byl sobotní déšť. Hasiči ale dělali celou noc maximum, aby problémy vzniklé po dešti eliminovaly – za což jim patří obrovský dík. Lidi, kteří měli zájem, dostali možnost přespat v hale.

Od některých účastníků, kteří byli na louce nad hřištěm, byly výtky nad malým počtem záchodů a téměř žádnou vodou…

Celou tu koncepci srazu jsme dimenzovali tak, aby bylo co nejvíce lidí dole na hřišti, bez aut. Bylo tam absolutně komfortní prostředí, které areál nabízel. Nebudu přehánět -  k dispozici tam bylo desítky sprch a desítky toalet. Možná trošku chyba byla, že jsme tomu nedokázali udělat reklamu. Nedokázali jsme ten komfort prodat. Spousta lidí vůbec nevěděla, že to zázemí tam máme, viděli jenom pár záchodů nahoře. Nechtěli jsme jít cestou zbytečných ztrát za další nájmy toalet a sprch.  Nahoře bylo jenom to nejnutnější. Spousta lidí si zázemí areálu uvědomila až druhý, či třetí den. Dokonce se našli i tací, co se došli omluvit za prvotní negativní reakci.

Druhý tábor byl na hřišti, tam se mohlo stanovat jenom bez aut. Nebyly s tím problémy?

Avizovali jsme to už před srazem, že na hřiště nebudeme pouštět auta. Služba u brány dostala instrukce, žádný problém s auty tam nenastal.  Vytočil se tam jeden autobus, ale po vyložení zaparkoval u mlýna. Z mého pohledu kapacita naplněná nebyla. Lidi se dneska bez aut neobjedou, spousta jich v autě spí a má tam zázemí. Zájem stanovat bez aut moc nebyl.  Dle mého odhadu tam bylo dvě stě lidí, vešlo by se tam ovšem i dvakrát tolik.

Mezi oběma areály jezdil vláček. Splnil vaše představy?

V rámci logistického rozložení Lhoty splnil očekávání. V pátek a v sobotu jezdil ze hřiště do Hájku se zastávkami u zahrádkářů a chovatelů. Co jsem měl informace, tak zájem byl, jezdil naplněný.

Vzpomněl jsi areály zahrádkářů a chovatelů. Jakým byly přínosem pro sraz?

Je jenom dobře, že se tyto akce, do kterých se zapojily domácí složky, uskutečnily.  Pokud by to bylo jenom o kapelách, tak by ten sraz byl někde úplně jinde. Bohužel jsem tyto doprovodné programy neměl možnost vidět osobně. Zaznamenal jsem tak jen hasiče, modeláře a free style motocross na hřišti.

O vystoupení free style motocrossu jste rozhodli asi čtrnáct dnů před srazem. Byl oživením celé akce?

Za mě jenom pozitiva, ač ta finanční částka, kterou to stálo, nebyla úplně zanedbatelná. V souvislosti s motocrossem se navíc na hřišti odbagroval břeh. Dneska je tam krásná plocha, kterou můžeme do budoucna využít.

Můžeme tu částku, kterou stálo vystoupení prozradit?

Okolo sto tisíc, s tím, že terénní úpravy stály přibližně třetinu této sumy.

Kelímky beru jako velké pozitivum srazu, eliminace odpadu byla díky nim absolutní.

Novinkou byly srazové kelímky, s logem Lhoty, které se zálohovaly padesátikorunou. Jak je zpětně hodnotíš?

Jestli jsem za dobu našeho rozhovoru přiznal už asi třikrát nějakou chybu, tak tento nápad hodnotím jako velké plus. Kelímků bylo zakoupených tři tisíce. Po srazu jich fyzicky zůstalo nějakých tisíc dvě stě – což znamená, že spoustu si jich nechali místní, ale hlavně hosté. Věřím tomu, že zůstaly jako hezká připomínka srazu. Ještě teď se někteří ozývají, abychom je poslali poštou. To beru jako velké pozitivum, eliminace odpadu byla díky vratným kelímkům absolutní.

Vrcholem srazu byla slavnostní schůze, na které se našel pořadatel příštího srazu. Splnila očekávání?

Splnila očekávání na sto procent. Báli jsme se toho, že schůze skončí tím, že sraz je sice pěkný, ale když budeme v neděli odjíždět, tak nebudeme vědět, kam pojedeme příští rok, jestli vůbec někam pojedeme. Z tohoto pohledu byla úspěšná absolutně. Do schůze jsme šli s tím, že je zabraný jenom ročník 2020 a odcházeli s pořadateli až do roku 2022 včetně. Z tohoto pohledu byla schůze snad nejúspěšnější v historii.

Hudební program byl bohatý, měl jsi během srazu vůbec čas na nějakou kapelu?

Paradoxně až v sobotu večer na Dymytry, které bylo kvůli dešti předčasně ukončeno. Tu kapelu jsem chtěl vidět, obhajoval jsem ji už asi rok a půl před srazem. Chtěl jsem vědět, jestli jsem ji obhajoval oprávněně.

A obhajoval jsi ji oprávněně? Bylo vystoupení Dymytry vyvrcholení srazu?

Pro mě určitě. Byl to jiný žánr, který tady za ty čtyři dny zněl. Věřím tomu, že to byla správná volba, byl jsem rád, že jsme tady tu kapelu měli, i když jsem měl před srazem spíš negativní reakce. Nakonec všechno proběhlo hladce a po vystoupení si kapelu pochvalovali i ti, od kterých bych to nečekal.

Když se díváš s odstupem času na skladbu kapel. Měnil bys něco?

Za mě byla skladba v pořádku. Čtvrtek Argema – ideální začátek. Pátek Fleret a ABBA revival, populární slovenský Paranoid. V sobotu Děda Mládek, kterým se u nás velmi líbilo.  Po vystoupení zůstali na myslivecké chatě do čtyř do rána a už zmiňované Dymytry. Nic bych neměnil. Důležité je dodat, že skladbu měl na starost Jindra Hráček, kterému bych tímto chtěl taky ještě jednou velmi poděkovat.

Areál na hřišti prošel těžkou zkouškou. Neuvažujte, že byste ho využili k nějakému hudebnímu festivalu nebo koncertu?

V současné chvíli jsou určitě možnosti. Zatím to, ale není ve fázi ke zveřejňování.

Máš radu pro pořadatele příštích srazů?

Aby si pozvali někoho, kdo do toho vidí a má to čerstvě v paměti, aby si nechali poradit, protože jím to ušetří hromadu peněz a času. Pár hodin dobře mířených rad jim může ušetřit stovky hodin práce.

                                                                                                                                      Stanislav Dufka

 

Poděkování hlavních organizátorů srazu

S Kubou Hájkem jsme na srazu pracovali dva roky. Oba jsme na něm strávili stovky hodin už v době, kdy se ještě ve Lhotě nevědělo, že něco bude. Jeden bez druhého bychom se do této akce nepustili.

Chtěli bychom vyzvednout lidi a složky, které a kteří nám nejvíc pomohli. Byli to Hasiči jako celek, ti si odedřeli spousty hodin nad rámec svých původních povinností. Dalšími velmi aktivními složkami byli třeba senioři či červený kříž.

Přístup starosty pana Jelénka a místostarosty pana Lopaty. Oba byli na místě i v době, kdy ostatní spali, ví ale málokdo. Třeba Josef Lopata se po celou dobu srazu staral ve dne v noci o elektřinu. Pokud bych šel dál po jménech, tak Patrik a Vlasta Švachulovi, Ondra Lučný, Michal a Vašek Kubanovi, Vlasta Hanáčková, Eda Krátký, Petr Hanáček, Kuba Juřica, Štěpán Vlk, Mirek Martínek, Jitka Štěpánová, Petra Tuháčková,  manželé Dřinkovi, novomanželé Bajgartovi. To jsou lidi, kteří tady byli pořád. Takového Martina Kusáka nikdo v pořadatelské vestě neviděl. Kolik hodin zdarma ale trávil u PC při ladění grafiky programu a desítek mých připomínek už asi nespočítáme. Díky Tondovi Vrbovi z Velké nad Veličkou jsme měli téměř on – line video zpravodajství ze srazu. Troufnu si říct, že tak rozsáhlou video dokumentaci neměl žádný z organizátorů. Svojí větší či menší trochou přispělo tolik lidí, co nikdy předtím a o to tu přece šlo. Příští srazy si opět můžeme užívat v roli hostů. Já osobně budu k pořadatelům o hodně pokornější.

 

Hlavní organizátoři srazu. Vít Lopata (vlevo) a Jakub Hájek

 

Na Sraz přijelo 66 Lhot a Lehot

Oficiální seznam zúčastněných Lhot a Lehot na srazu 2016 najdete v Aktualitách.

Další fotky, videa a reportáže ze srazu najdeš v sekci Aktuálně. Podívej se!!!

 

REPORTÁŽNÍ VIDEA OD TONDY VRBY NAJDETE TADY. KLIKNI ZDE.

813 FOTEK ZE SRAZU NAJDETE TADY: KLIKNI !!! 

Neděle odpoledne 3.7. 2016. Po slavnostním poděkování mluví hlavní organizátoři 36. Srazu Lhot a Lehot

 

 

Kukněte do Fotogalerie, jsou tam stovky fotek ze srazu!!!

 

Pozor! Další fotky z klíčových míst srazu najdete v sekci Fotogalerie, mrkněte!

VIDEOROZHOVOR S DVOJICÍ HLAVNÍCH ORGANIZÁTORŮ NAJDETE V SEKCI AKTUÁLNĚ!!!

 

Vítejte na na stránkách, které vznikly ke srazu Lhot a Lehot, které se uskuteční v letošním roce v naší Ostrožské Lhotě. Naše obec leží ve Zlínském kraji v okrese Uherské Hradiště a má zhruba 1 500 obyvatel.    

   Ostrožská Lhota 30.6. - 3.7. 2016

 

 

Laťka je vysoko, ale zvládneme to. Říkají organizátoři srazu v roce 2016

VIDEO:

Sobota 4.7. 2015 -   V Lehotě pri Nitre přebírají štafetu srazů hlavní organizátoři 36. ročníku, který se uskuteční v Ostrožské Lhotě. První mluví Víťa Lopata, po něm Kuba Hájek. Sraz organizují s pomocí Obecního úřadu.

 

OSTROŽSKÁ LHOTA